Tècnica

Plano del cremalleraCaracterístiques tècniques:

El cremallera de Núria és una línia de vía mètrica de 12,5 kilómetres de llargària que uneix Ribes de Fresser amb el santuari de Núria.

El principal atractiu de la línia és quq apropa als passatger a un lloc que no pot trepitjar un altre vehicle que no viatgi en tren, ja que la carretera noés pot arribar fins a Queralbs, que es troba a meitat de camí.

És una línea mixta d'adherència i cremallera, que a partir del kilómetre 5,5 és cremallera contínua fins al final.

La cremallera utilitzada és Abt de doble lamina asimètrica, fixada sobre travesses metàl·liques del tipus Epsilon (després de la renovació) i traveses metàl·liques de planxa d'acer embutides. La cremallera va ser fabricada per la Societé d'Usines Vol Roll de Berna (Suissa). Les lames pesen 19 kg/m i son de 8 dents per metre, amb una llargada de 1,8 metres. Les dents son de 70 mm de llargada i 26 mm d'espessor, amb una alçada de 120 mm, sobresortint per sobre de les vies 50 mm.

La línia és molt sinuosa, sent el seu traçat en corba del 43,13%, tenint moltes corbes de 80 metres (radi mínim, 3,15% del total de metres en corba), 3,15% de corbes de 90 metres, 7,18% de corbes de 100 metres i el 7,34% de corbes de més de 150 metres de radi.

Respecte al pendent de la línia, mentre la zona d'adherència puja un desnivell de 100 metres el 5,5 kilòmetres de llargària, a partir del feeder de la cremallera es realitzen els altres 7,5 kilómetres amb desnivells que arriben fins les 150 milésimes (38,82% de la línia). En horitzontal només té el 12'09% de la línia, el pendente de fins a 27 milésimes té el 1,12% de la línia, en pendente de fins a 55 milésimes té el 36,7%, en pendents de fins a 100 milésimes té el 4,04% i en pendents de fins a 125 milésimes té el 7,23%.

Per poder passar per els farallos rocaiosos de la vall es van haver de fer 9 túnels:

- El túnel de Rialb de 33,70 metres, situat al kilómetre 4,4, està format pel túnel del cremallera a sota i l'antic túnel de la linia decauville que va servir per la construcció de la línia.

- El túnel de Queralbs de 58,34 metres, sota el poble de Queralbs, i ja amb cremallera.

- El túnel del Navarro de 166 metres, situat al kilómetre 8,4.

- El túnel del Cremal de 47,64 metres, situat al kilómetre 9.

- El túnel de Fontalba de 57,4 metres, situat al kilómetre 9,5.

- El túnel del Salt del Sastre de 190,89 metres, situat al kilómetre 9,6.

- El túnel de Font Negre de 40 metres, situat al kilómetre 11,200.

- Una galeria artificial contra avalanxes de 82 metres, situat al kilómetre 11,600.

- Túnel de la Creu d'en Riba de 166,91 metres,situat al kilómetre 11,800.

Però el projecte que ha revolucionat el traçat del cremallera és el túnel del Roc del Dui. El motiu va ser la gran quantitat d'avalanxes que es sucedien a la part alta de la línia, degut a la pendent pronunciada i escarpada que deixava la via molt exposada. El túnel del Roc del Dui està a mig camí entre Queralbs i Nuria, paral·lel al traát antic, s'enfonça a la muntanya durant 1,3 kilómetres. Va començar a construirse el 2006 i es ta acavar el 2009. Està dividit en dos trams, el baix, que comença en el túnel dels Navarros, és de via única i té una llargada de 946 metres, amb una amplada de 5,4 metres i una alçada de 5,6 metres. El tran alt es de doble via, es poden creuar trens i acaba en La Fontalba, té una llargada de 390 metres, un ample de 9,3 metres i una alçada de 6,2 metres.

 

 

 

Català