Cremallera de Núria

El cremallera de Núria ha estat durant molt temps l'únic tren de cremallera d'Espanya, ja que el seu germà de Montserrat va ser tancat i desmantellat a ran d'un accident fins a la seva reobertura. Es va inaugurar el 1931, i encara que en la seva construcció es van utilitzar les locomotores de vapor del Cremallera de Montserrat, la tracció dels trens es va fer amb locomtoores elèctriques (E1 a E4). De fet la companyia propietària de la línia, el ferrocarrril de cremallera a grans pendents va començar a tenir problemes de liquiditat i va començar el declivi de la línia pel seu mal funcionament. El 1982 i desprès de vàries negociacions amb la Generalitat, s'integra la línia dins dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) sent en aquell moment la única de la companyia que és vía métrica i de cremallera. Es va renovar tot el trajecte i es va comprar nou material, automotors d'última generació que estan donant molt bon rendiment. Avui s'ha convertit en un destí turístic molt desitjable.

Català