Infraestructura

El traçat del cremallera de Núria és en gran part tan sorprenent i bonic per dos detalls bàsics: estar-ne realitzat amb cremallera, per tant amb pendents extremes i segón perquè a Núnria només es pot accedir en tren o caminant.

Per poder realitzar aquest traçat tan impresionant, els enginyers de la Companyia del Ferrocarril de Muntanya a Grans Pendents van haver de realitzar grans obres de fàbrica, com ponts, viaductes, túnels, trinxeres, galeries anti-avalanxes, inclús es va fer un petit pantà als peus del santuari de Núria. També s'observen a la part baixa molts pasos a nivell de carreteres o pistes forestals.

Degut a la gran originalitat de solucions en ponts, túnels i pasos a nivells, es descriuen en aquesta plana els més destacats.

Ponts

Pont de Can Gusi

Sobre la N-152 i el riu Freser, es troba aquest viaducte comport de 71 metres de llargada, situat a tant sols 219 metr3s del començament de la línia.

Foto iGuadix

Pont sobre el riu Segadell

A la sortida de l'estació de Ribes Vila el cremallera travessa el riu Segadell (km. 1,224) pmitjançant un pont metàl·lic d'11 metres en corba.

Foto iGuadix.

Pont sobre el riu Freser

Mitjançant aquest pont el cremallera canvia de costat sobre el riu Freser passant al marge dret, que ja no deixarà fins el final. Es troba al km 3,810 i té 24 metres de llargada.

Foto iGuadix.

Viaducte de Rialb

Degut a unes grans inondacions l'any 40, l'explanacio de la via abans d'arribar al baixador de Rialb va sofrir un esllevisament del terreny de tal manera que on abans hi havia una trinxera es va haver de fer un viaducte de 162 metres de llargada i 15 arcs.

Foto iGuadix

Viaducte de Tosses

Es la joia de la línia. Aquest viaducte en corba ascendent de 12 arcs, amb 145 metres de llargada i 17 de desnivell travessa el torrent de Toses, just a sota de Queralbs. Es troba al km. 5,7.

Foto iGuadix

 

Pont sobre el torrent de la Ruira

En el kilòmetre 7,370 el cremallera passa pel pont sobre el torrent de la Ruira de tres trams, fabricat en formigó.

 

 

Pont desconegut

Es diu d'aquesta manera perquè no hi ha rés al seu voltant per donar-li nom. Es un pont situat entre els túnels del senyor Fénec i el de Fontalba. Aquest pont està fora de servei a la zona renovada del Roc del Dui. Actualment fora de servei.

Pont sobre el riu Núria

En el Plà de Sallent, el cremallera canvia del marge dret a l'esquerre del riu Núria, per aquest motiu té una forma obliqua. Es troba al km. 10,596 i estava preparat per doble via.

Foto iGuadix

 

Pont sobre el torrent de la Font Negra

En el kilòmetre 11 es troba el pont sobre el torrent de la Font Negra sobre una bonica cascada que procedeix del Massís de Torreneules. Deu el seu nom al color de les roques del lloc.

Túnels

Túnel de Rialb

Es poden veure encara restes de la traça del ferrocarril miner en el túnel de Rialb, ja que la via del cremallera passa per sota del túnel del ferrocarril miner que anava de Rialb a Queralbs.

Foto de Santi Compte

Túnel de Queralbs

El túnel de Queralbs, de 59 metres de llargada es troba molt a prop de l'estació de Queralbs.

Foto iGuadix

Túnel del Roc del Dui

El túnel més modern de FGC, té 1366 metres de llargada, a més 596 metres de galeríes d'evaqüació (5 en total). El túnel té 942 metres de vía única i 424 metres de vía doble, per tant l'agulla es troba a dins del túnel, i sol ser una zona intermèdia d'encreuament de trens.

Foto iGuadix des de dins del túnel del Roc del Dui.

Túnel del Navarro

En el kilòmetre 8,3 es troba el túnel del Navarro de 166 metres de llargada. Entre aquest i el següent, es trobava la part més agosarada de la línia. Actualment fora de servei.

Foto iGuadix.

Túnel del Sr. Fénech o del Cremal

En el kilòmetre 8,9 es trobava el túnel del Sr. Fénech (antic director del cremallera) o del Cremal (pont proper del camí de Núria), que té una llargada de 47 metres. Actualmente fora de servei.

Foto iGuadix

Túnel de Font-Alba

En el kilòmetre 9,55 es troba el túnel de Fontalba, de només 57 metres de llargada, a la sortida del qual es trobava el baixador de Fontalba. Actualment fora de servei.

Foto iGuadix

Túnel del Salt del sastre

En el kilòmetre 9,705 es troba el túnel del Salt del Sastre de 191 metres de llargada. El Salt del sastre és un lloc amb una anécdota especial.

Foto iGuadix.

Túnel de la Font Negra

En el kilòmetre 11,289 es troba el túnel de la Font Negra de 40 metres de llargada. El nom es deu al torrent de la Font Negra que passa psota un pont que es troba al costat del túnel.

Foto iGuadix

Galeria antiavalanxes

O túnel dels tres molins (degut ales trens molins que va haver al lloc, molt a prop). En un principi era més curt, però com que les gorges del riu Núria són ferèstegues, es va ampliar afagint noves galeries antiavalanxes al costat.

Foto iGuadix

Túnel de la Creu d'en Riba

Situat al kilòmetre 11,967 de la línia es troba l'últim túnel que dona entrada a la plana del Santuari. Té una llargada de 165 metres.

Foto iGuadix.

Passos a Nivell

Carretera de Campelles

Just al costat de l'estació de Ribes Enllaç es troba la carretera de Campelles (GIV 4010) que travessa les dues línies, cremallera i RENFE per donar una corba en sentit contrari (km. 0,131).

Foto iGuadix.

Carretera de Bruguera

Entre Ribes Vila i Ribes Enllaç es troba el pas a nivell de la carretera de Bruguera (GIV-5263 variant antiga), degudament senyalitzat i amb semibarreres, al kilòmetre 0,374.

Foto iGuadix

Carretera de Pardines

En passar el riu Segadell, al km. 1,244 el cremallera travessa el pas a nivell de Pardines de la carretera GIV-5062.

Foto iGuadix

Carretera de Queralbs

Sortint del baixador de Rialb el cremallera travessa la carretera que puja a Queralbs (GIV-5217), aquesta, a la vegada travessa el riu Freser mitjançant un pont, contiu al pas a nivell, és per això que és un pas a nivell en corba.

Foto iGuadix.

Pista forestal a Vilamanya

Al kilòmetro 5,129 es troba el pas a nivell sense barreres que porta al poble de Vilamanya.

Foto iGuadix

Estació de Queralbs

L'antic pas a nivell de la carretera GIV-5217 s'ha mantingut con accés a vehicles a l'estació de Queralbs, sense opció de creuar les vies com abans.

Foto iGuadix

Pas inferior de Queralbs

Un pas inferior de la carretera GIV-5217 que compte amb totes les garanties per a la circulació rodada, com calefacció en hivern per evitar esllevissades.

Foto iGuadix.

 

Català